zondag 25 augustus 2013

Blancanieves

Mijn vrienden zijn verantwoordelijk voor meer van mijn blogs dan ze zich waarschijnlijk realiseren. Zij zijn het die mij meenemen naar films (Gummo) of naar tentoonstellingen (De Grote Verandering), of naar waar dan ook. Ze laten mij luisteren naar geweldige muziek (Emilie Autumn, Amanda Palmer, Yann Tiersen). Ze sturen mij links door naar de websites/blogs van geweldige kunstenaars (de fotograaf Christian Hendricks ken ik bijvoorbeeld door hen). En nu hebben ze meegenomen naar deze film: Blancanieves.



Blancanieves is Sneeuwwitje herverteld. Het speelt zich af in het Andalusië van de jaren '20. Een stierenvechter raakt verlamt na geraakt te zijn door een stier, waardoor zijn vrouw een vroeggeboorte krijgt en sterft in het kraambed. Het kind, Carmen, wordt opgevoed door de vrouw waarmee haar vader hertrouwd, maar die heeft absoluut niet het beste met haar voor. Weglopen wordt uiteindelijk haar redding, vooral als ze gevonden wordt door een rondreizend dwergencircus, en bij toeval haar talent voor stierenvechten wordt ontdekt.



Blancanieves is de derde film van regisseur Pablo Berger, waar maar zeer weinig over te vinden is op het internet. (Iemand meer informatie?) In ieder geval blijkt Blancanieves zijn meest succesvolle film te zijn (of in ieder geval die met de meeste prijzen): tien Goya-awards, vier Gaudí-awards en een trofee van het Bucharest Film Festival. Daarnaast was Blancanieves de Spaanse inzending voor de Academy Awards 2013, in de categorie voor beste niet-Engelstalige film.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen