donderdag 16 mei 2013

Vaslav

Zelden kom ik boeken tegen waarin ik niet wil stoppen met lezen tot ik het uit heb, maar wellicht lees ik gewoon de verkeerde boeken. Maar soms, heel soms, vind ik er eentje, zoals deze.


Vaslav speelt zich af op de dag van het laatste optreden van de legendarische balletdanser Vaslav Nijinksi. Het is het verslag van een vreemde dag, afwisselend beschreven door Peter, de bediende, Sergej Pavlovitsj, de oprichter van het Ballets Russes, en Romola, Vaslavs vrouw. En hoewel het verhaal zich afspeelt in een tijdsbestek van één dag, krijg je langzaam maar zeker Vaslavs hele levensgeschiedenis verteld, zonder dat Vaslav zelf ooit aan het woord komt (of dat ook maar iets duidelijk wordt over zijn karakter).

Arthur Japin is bekend geworden door zijn romans, zoals De Zwarte Met Het Witte Hart (waar ik al eerder over schreef), Een Schitterend Gebrek, De Overgave en Vaslav. Vaak hebben zijn romans een (auto)biografische kern. Vaslav was genomineerd voor de NS Publieksprijs in 2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen