zaterdag 11 mei 2013

The fashion world of Jean Paul Gaultier

Je moet toch wat op hemelvaartsdag? Alles is dicht, maar gelukkig was de Kunsthal wel open. En ik was toch al van plan om naar de Gaultier-tentoonstelling te gaan. Alleen hadden meer mensen hetzelfde idee. Heel veel mensen...

Het was letterlijk bomvol. Een rij langer dan die voor het Anne Frank-huis, en zoveel mensen die naar juist deze tentoonstelling kwamen kijken dat je amper kon bewegen. Maar de beperking van bewegingsruimte had wel een voordeel: ik had alle tijd om de details in de kleding rustig in me op te nemen, omdat ik toch nergens heen kon, als ik eenmaal ergens stond.



De tentoonstelling was prachtig. Zalen waren ingericht in een thema uit zijn werk, met paspoppen met kleding uit verschillende collecties. Er was een zaal met kleding geïnspireerd op de Londense punk en Parijse mode, een zaal met invloeden uit verschillende culturen overal ter wereld, eentje met kleding gebaseerd op het menselijk lichaam en seks, een ode aan het korset en onderkleding, enzovoort enzoverder.

Het mooie is, juist omdat de tentoonstelling niet chronologisch ingedeeld is, dat je een beter idee krijgt van Gaultiers invloeden los van modebeelden en los van tijd. De tijdloosheid van zijn kleding en terugkerende elementen, en waar hij zijn inspiratie vandaan haalt.


Morgen, 12 mei 2013, is de laatste dag dat The Fashion World Of Jean Paul Gaultier te zien is. Excuses voor de late blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen