donderdag 18 april 2013

Fremdkörper

Een tijd geleden blogde ik over de &Me, de film van Norbert ter Hall. De film is gebaseerd op dit boek, Fremdkörper, waarvan nu ook een filmeditie uit is genaamd And Me. Ik heb de filmeditie niet gelezen, maar ik heb wel erg genoten van &Me (de film) en Fremdkörper, misschien een aanrader?


Het verhaal speelt zich af in Brussel ten tijde van de Europese eenwording. Edurne is een studente die, naar aanraden van haar professor in Barcelona, in Brussel is gaan studeren. Daar ontmoet ze Eduard, een Duitse docent Rechten van de Mens. Hij wil zijn leven radicaal veranderen op aanraden van zijn zus. Zij gelooft er namelijk heilig in dat hij een vrouwen-man is, hoewel zijn vorige relaties allemaal kortstondige waren met mannen. Na een toevallige ontmoeting beginnen ze een relatie. En dan is er nog Richard, een jonge advocaat uit Amsterdam. Hij is naar Brussel gekomen om Julia te vergeten en leeft in grote onvrede met de wereld. Dan ontmoet hij Eduard en Edurne, en raakt gefascineerd door het stel.

Oscar van den Boogaard is een Nederlandse schrijver. Hij werkte een tijdlang op een advocatenbureau alvorens zich volledig op schrijven te storten. Zijn debuut maakte hij in 1990 met Dentz (bij de uitgeverij Athenaeum - Polak & Van Gennep, waar hij destijds de enige levende schrijver was). Daarna volgden nog vele andere boeken waaronder Fremdkörper en De Heerlijkheid Van Julia (genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en De Gouden Uil).

1 opmerking:

  1. Het is een heel apart boek vanwege de schrijfstijl die gehanteerd wordt. De eerste pagina´s is het even wennen, maar dan raak je geboeid door het boek.
    Het verhaal in Fremdkörper is overigens niet geheel ´synchroon´ aan de film, maar dat heb je in de blog al kunnen lezen.
    Het originele boek was overigens niet zo gemakkelijk te krijgen....

    BeantwoordenVerwijderen