zaterdag 17 november 2012

Manon

Gisteravond was het dan eindelijk zo ver: de première van Manon. Van Manon wist ik weinig, slechts wat in het online magazine van Opera Zuid stond. Ik kende het verhaal, maar niet de muziek, noch de vormgeving, noch de componist. Maar ik ben heel aangenaam verrast (niet dat ik iets anders verwachtte van Opera Zuid).


Manon is een komische opera van Jules Massenet, met een wel erg hoog gehalte aan drama. Manon, een jong meisje, wordt door haar ouders naar West-Europa gestuurd om daar te gaan werken in een klooster. Aangekomen op het vliegveld na een lange reis ontmoet ze een jongen (Le Chevalier de Grieux), de liefde van haar leven. Ze gaat met hem samenwonen, maar is diep ongelukkig. Ze zijn straatarm, wonen in een oude caravan, en Manon ziet zich gedwongen om betaalde seks te hebben (zonder medeweten van Chevalier, overigens). Een van haar klanten is een rijke advocaat (Monsieur de Brétigny), die verliefd op haar is. Ze verlaat Chevalier voor Brétigny en gaat een mooi leven tegemoet, maar zonder haar grote liefde.

Chevalier wil niet verdergaan zonder Manon, en besluit priester te worden. Ook Manon mist Chevalier iedere dag. Als ze hoort dat Chevalier wil intreden, moet en zal ze hem tegenhouden. Ze gaat naar hem toe en overtuigt hem van haar liefde. Ze laat Brétigny in de steek, en gaat verder met Chevalier. Om niet in armoede verder te hoeven leven overtuigt Manon hem ervan om te gokken in een casino. Maar ze worden beiden opgepakt onder beschuldiging van vals spel, en Manon dreigt het land uitgezet te worden. Als Chevalier vrijkomt, zet hij alles op alles om haar te redden...

(Dit is het verhaal van de Opera Zuid-productie uit 2012; een variatie op het originele verhaal.)


Lotte de Beer is er geweldig in geslaagd om een oud, ietwat duffe opera om te zetten in een moderne opera (zónder de rare momenten waar het verhaal niet helemaal klopt). Dat is ook waar ze bekend om staat, om  haar moderne variaties op oude opera's. Ze is dan ook niet voor niets de artistiek directeur van het Nieuw Nederlands Operafront, een jong operagezelschap dat probeert een jonger publiek te trekken en hard werkt aan de opera van de eenentwintigste eeuw. Maar dat is niet alles, in 2011 was ze artistiek leider van het festival ter ere van de vijfentwintigste verjaardag van het Muziektheater Amsterdam, een festival met vijfentwintig verschillende opera- en balletproducties. Van die producties regisseerde zijzelf Aïda, die het festival opende. (Dit is overigens lang niet alles. Hoewel De Beer jong is, heeft ze al vele succesvolle producties op haar naam staan.)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen