donderdag 8 november 2012

Forum Romanum en Curia Julia

Alweer een blog. Zoals ik gisteren al zei, zijn mijn blogs minder frequent, maar dat sluit niet uit dat ik soms een paar dagen achter elkaar iedere dag blog. Of zoiets.



Dit was de tweede keer dat ik er ooit geweest was, en het was net zo bijzonder als vorige keer. Dit is ooit hét centrum geweest van niet alleen Rome, maar heel het Romeinse rijk. Dit was het centrum van de wereld! Financieel, politiek, religieus, en dat alles bij elkaar op één plein.

Wat wel anders was deze keer, was dat ik andere dingen heb gezien. Veel dezelfde, maar ook dingen waar ik origineel omheen ben gelopen (zoals de Curia Julia en de tempel van Caesar).

Voor een beetje algemene informatie, kun je het best naar mijn eerste blog gaan, want van hieraf aan ga ik het alleen nog maar over de curia hebben.


Het nogal rechthoekige gebouw op deze foto is de Curia Julia, het senaatsgebouw van het oude Rome (de plaats waar de senaat samenkwam, een soort Eerste en Tweede Kamer ineen). Deze Curia heeft Caesar laten bouwen, ter vervanging van Curia Cornelia (die op zijn beurt weer de Curia Hositilia verving). Caesar heeft echter nooit de voltooiing van de bouw kunnen meemaken, dat werd gedaan na zijn dood onder Augustus.

Wat de Curia bijzonder maakt, is dat het een van de weinige klassieke gebouwen is die nog intact zijn. Dit dankzij het feit dat het vanaf de zevende eeuw als kerk werd gebruikt en een paar latere restauraties. Intact, dat wil zeggen op een paar delen na, die dateren uit de '30-er jaren van de vorige eeuw (net nadat de kerk 'ontkerkt' werd).

De binnenkant van de Curia is prachtig om te zien, maar er zijn geen goede foto's van. Vooral de vloer en reliëfs zijn erg mooi. Als je ooit op het Forum mocht zijn, sla dit gebouw aan de rand dan niet over, ga naar binnen en kijk eens rond. Je zult versteld staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen