vrijdag 9 november 2012

Concerto in dialogo

Gisteravond ben ik naar een concert geweest. Een totaal onverwacht concert, als ik eerlijk ben. Theater Aan Het Vrijthof (@TheaterVrijthof) heeft op Twitter een paar dagen geleden een prijsvraag gepost, waarbij je kaarten kon winnen voor Concerto In Dialogo van De Nederlanse Bachvereniging. En ik heb gewonnen.

Concerto In Dialogo staat in het teken van religieuze dialogen in muziekstukken van de vroege barok. Denk: een achtkoppig koor, oude -en soms ietwat curieuze- instrumenten, klassieke muziek (waaronder J.S. Bach, natuurlijk). Mooi!


Ik wist eerlijk gezegd echt niet wat ik moest verwachten, maar was zeer aangenaam verrast. De muzikanten waren geweldig, en de zangers waren fantastisch! Er was zelfs een countertenor* bij (altijd leuk voor de nerds onder ons), mét krachtige stem. Ongelooflijk, nog nooit ben ik zo in vervoering geraakt bij zulke oude muziek, en dan zelfs van het religieuze type.

Een kleine sfeerimpressie in de vorm van het stuk Liebster Jesu, Mein Verlangen (gecomponeerd door J.S. Bach). Dit is trouwens ook het stuk waar de prijsvraag over ging:



De muziek die werd gespeeld was van J. Rosenmüller, D. Mazzocchi, H. Schütz, J.C. Bach en J.S. Bach.

*Een countertenor is een man die in een altregister zingt, wat wil zeggen dat hij even hoog zingt als de laagste vrouwenstem.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen