vrijdag 26 oktober 2012

San Miniato al monte

Ik realiseer me net dat ik al twee weken niet meer over Florence/Rome/Pompeii heb geblogd. Sorry daarvoor, ik had geen tijd/andere onderwerpen om over te bloggen die iets meer prioriteit hadden. Maar geen excuses zijn beter dan blogs, toch?

Dit zal de laatste blog zijn over Florence, de rest zal alleen nog over Rome en Pompeii gaan, maar niet getreurd, de blogs tot nu toe zijn slechts het topje van de ijsberg - of zelfs nog niet eens.

Van de San Miniato Al Monte wordt gezegd dat het de mooiste kerk van heel Italië is en dat het het mooiste stukje romaanse architectuur is van Toscane. I couldn't agree more. Geen foto op het internet kan de ware pracht weergeven van de kerk (daarom dus deze foto van de koepel). Het is groot en rijk versierd, maar in geen enkel opzicht overdadig, eerder sober (als je begrijpt wat ik bedoel). Dit is hoe kerken zouden moeten zijn; ze leiden niet af van het geloof, maar versterken de verhalen juist door beeldmateriaal.

De San Miniato Al Monte ligt op een van de hoogste punten van Florence, en om er te komen moet je vele trappen beklimmen. Maar: ieder nadeel heb z'n voordeel, want dit zorgt er ook voor dat het er heel rustig is en je op je gemak de hele kerk kunt bekijken zonder je door mensenmassa's te moeten worstelen. (Let wel op: de kerk wordt nog steeds gerund door broeders, en is dus niet ieder moment van de dag open voor publiek.)

Over de geschiedenis en de architectuur zal ik hier niet uitweiden. Op Wikipedia (de Engels- of de Nederlandstalige) staat alles prima uitgelegd, maar het mooiste is eigenlijk om niets op te zoeken en gewoon de kerk te bezoeken. Je zult versteld staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen