zondag 30 september 2012

Vive la France

Gisteravond was ik aanwezig bij een prachtig concert van het Limburgs Symfonie Orkest. Ik heb vroege kaartjes van drie van hun concerten, dankzij Kumulus. Ik heb die kaartjes gekocht, maar eigenlijk weet ik nog steeds maar half wat voor concerten het zijn. Dit was het eerste.

Ik heb mijn kaart gekocht voor dit concert, denkende dat alleen maar Saint-Saëns ten gehore zou worden gebracht. Ware het niet dat Saint-Saëns slechts deel was van het programma, naast Ravel, Roussel en Debussy. Het was dus een avond vol Franse romantiek.


Het was mooi - mooi uitgevoerd, mooie muziek -, het enige probleem is dat ik niet zo van romantiek houd (hoewel ik het zelf wel vaak speel). Begrijp me niet verkeerd, het LSO was even goed als altijd, maar de muziek raakte me niet. Het is te zoetsappig, te lieflijk...

Behalve Saint-Saëns. Zijn derde vioolconcert is prachtig! Het is iets duisterder, ietwat onderkoeld, af en toe heeft het zelfs iets van zigeunermuziek weg. En dan die solo-viool! Nooit eerder heb ik zo'n mooi stuk gehoord voor orkest met solist. De solist vertelt het verhaal, en het orkest antwoordt daarop, maar op ongekende wijze. Dit is een van de weinige stukken waar het echt een harmonieus geheel vormt (in mijn opzicht, dan) - maar natuurlijk helpt het ook mee dat Lisa Jacobs die solist was.

Lisa Jacobs is een van de beste violisten van dit moment*. Als zij speelt gaat een wereld open; het is pure magie. De klanken van haar viool dringen diep door in ieders ziel, of je nu van klassieke muziek houdt of niet. Ongelooflijk!

*Ze heeft zowel haar bachelor als haar master afgesloten met als eindoordeel een tien met onderscheiding. Verder heeft ze, zowel als solist, als met orkesten, als in kamermuziekverband. Zij speelde in Wenen, Praag, Duitsland, Slovenië, Portugal, Zwitserland, Liechtenstein, Rusland, Frankrijk, Litouwen, Mexico, Oekraïne, de Verenigde Arabische Emiraten en Italië. Een paar van de concerten waar zij mee op heeft getreden zijn het Koninklijk Concertgebouw Concert (haar debuut op zeventienjarige leeftijd), het Residentie Orkest, het Jeugd Orkest Nederland, Orkest van het Oosten, Amsterdam Sinfonietta, het Amsterdam Symphony Orchestra, het Orchestra Sinfonica Abruzzese, the Lithuanian State Symphony Orchestra, het Staatsorkest van Oekraïne en the Lithuanian Chamber Orchestra (en nu dus ook het Limburgs Symfonie Orkest). En dan te bedenken dat ze nog geen dertig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen