vrijdag 14 september 2012

Oryx en Crake

Mijn keuze in boeken is totaal willekeurig. Soms krijg ik een tip van iemand, maar veel vaker lees ik een boek omdat ik het er mooi uit vind zien, of omdat het een intrigerende titel heeft. Of omdat de bieb uitverkoop heeft, en je boeken kunt kopen voor één euro of zelfs nog minder. En dat was ook de plek waar ik dit boek tegenkwam.


Oryx En Crake speelt zich af in de toekomst, rond de tijd dat de mens wordt uitgeroeid door een virus. Het verhaal wordt verteld aan de hand van Sneeuwman, (een van) de laatste mensen op aarde. Op het moment dat het verhaal begint rouwt hij om zijn geliefde Oryx en zijn vriend Crake. Hij probeert te overleven in de laatste overblijfselen der beschaving, en vooral niet om te komen van de honger. Hier begint zijn verhaal, het verhaal van het heden én van zijn verleden.

Margaret Atwood is een Canadese auteur, dichteres, literair criticus, essayist en milieu-activist. Ze heeft verschillende prijzen voor haar werk gewonnen. Voor Oryx En Crake is ze in 2003 in de finale gekomen voor de Booker Prize en de Governor General's Award. In 2004 is ze met dezelfde roman genomineerd voor de Orange Prize in de categorie fictie. (Zegt iets over de kwaliteit van het verhaal, denk je niet?)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen