vrijdag 7 september 2012

Le sacre du printemps

Vanmiddag begon Musica Sacra pas echt voor mij, hoewel gisteren de eigenlijke eerste dag van het festival was. Vandaag werd Le Sacre Du Printemps uitgevoerd door het Amsterdam Piano Quartet in het Theater aan het Vrijthof, mét vier piano's.

Dit stuk past perfect in thema van Musica Sacra van dit jaar, Riten & Rituelen. Le Sacre Du Printemps is een choreografie van een ritueel, een fictief ritueel ter ere van de Russische lente. Het ritueel bestaat uit twee delen, het eerste deel zijn de dansspelen voor de tijd van het jaar, het tweede toont een mensenoffer - een uitverkoren meisje sterft in een heilige dans in een cirkel van ouderen. Het is dan ook niet moeilijk voor te stellen hoe het ballet, dat er eigenlijk bijhoort, eruit moet zien.


Over de schoonheid van het stuk zijn de meningen unaniem (in ieder geval die van de mensen die in de zalen zaten), dat is prachtig. Maar wat deze specifieke versie zo mooi maakt, is dat het heel dicht staat bij hoe Stravinsky het stuk geschreven heeft, maar wel kwaliteiten van een groot orkest blijft behouden. Het is nu niet de wisselwerking tussen de verschillende soorten instrumenten dat het stuk kracht geeft, maar het stuk zelf. De vier instrumenten vormen één muzikaal geheel, zoals dat nooit helemaal lukt bij een orkest.

Le Sacre Du Printemps is precies honderd jaar geleden gecomponeerd door Igor Stravinsky, met versies voor één piano, twee piano's en groot orkest. Deze versie (met vier piano's) is een bewerking van Maarten Bon uit 1981. Een bewerking, jawel, maar wel een bewerking die Stravinsky eer aan doet. Meer dan eer zelfs, hij is magisch!

Voor degenen die mij nog steeds niet geloven (en andere benieuwden), een televisie-opname van Vrije Geluiden:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten