zaterdag 11 augustus 2012

Weduwe voor een jaar

Eigenlijk zou ik nu moeten bloggen over mijn vakantie in Portugal, maar dit heeft toch een beetje hogere prioriteit. Ik had dit boek namelijk al gelezen voordat ik naar Portugal ging, maar om de een of andere reden heb ik er nog niet over geblogd...

Weduwe Voor Een Jaar was het eerste boek dat ik ooit van John Irving gelezen heb - een jaar of twee geleden, denk ik. Ik raakte verliefd op het boek, op de schrijfstijl, op de bizarre verhaalloop, op alles zo min of meer. Meteen daarna heb ik De Wereld Volgens Garp gelezen (dat ik nu ben aan het herlezen), zo onder de indruk was ik van het boek en van John Irving. Nog steeds ben ik onder de indruk, daarom heb ik Weduwe Voor Een Jaar nog een keer gelezen.

Het herlezen van boeken heeft eerlijk gezegd wel iets. Je weet hoe het verhaal ruwweg in elkaar zit, maar een heleboel details ben je vergeten (ik in ieder geval), wat het verhaal toch de moeite van het lezen waard maakt.


Weduwe Voor Een Jaar draait om Ruth Cole, maar gaat niet per se over haar. Het speelt zich af op drie momenten in haar leven, drie belangrijke momenten voor Ruth, maar ook voor de personen om haar heen. Iedere keer wordt het weer vertelt vanuit een ander personage dat met de gebeurtenis te maken heeft.

Specifieker vertellen waar het verhaal over gaat is zo goed als onmogelijk zonder meteen het hele verhaal te verklappen. Maar vertrouw me maar, het is een prachtig boek. Alleen valt wel aan te raden om eerst al wat ander werk van John Irving te lezen, zodat je weet wat je van hem kan verwachten. En al doe je het niet, het blijft een heel goed boek.


John Irving is een wereldwijd bekende (en befaamde) schrijver en screenwriter. Veel van zijn boeken zijn bestsellers en succesvol verfilmd (het beste voorbeeld is De Wereld Volgens Garp, verfilmd als The World According To Garp, waarvan velen de film hebben gezien, maar het boek nog nooit gelezen; zowel het boek als de film schijnen geweldig te zijn*).

*Ik heb alleen het boek gelezen, over de film heb ik slechts verhalen gehoord. De film moet fantastisch zijn, als ik de verhalen moet geloven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen