zaterdag 18 augustus 2012

Museu Calouste Gulbenkian

Museu Calouste Gulbenkian is een enorm (indrukwekkend) museum in Lissabon. Dit museum bevat een van de grootste privécollecties kunst ter wereld, allemaal het nalatenschap van wijlen Calouste Gulbenkian. Gulbenkian was een oliegigant, en wist met zijn fortuin een immense kunstcollectie op te bouwen. Dit museum werd opgericht naar Gulbenkians laatste wil.

In het museum is zo enorm veel te zien,  nog lang niet alles (1000 van de 6000 kunstwerken worden permanent tentoongesteld), maar in ieder geval genoeg voor een middag kunst kijken. Het museum is opgedeeld in twee "delen", exotische kunst en Europese kunst. De exotische kunst is onderverdeeld in Egyptische kunst, Greco-Romaanse kunst, Mesopotamische kunst, oosters-Islamitische kunst, Armenische kunst en kunst uit het verre oosten. De Europese kunst is opgedeeld in beelden, boeken, toegepaste kunst en het werk van René Lalique.


Deze vaas is een van de absolute top-stukken uit de collectie. Het is een Griekse vaas van rond het jaar 440 voor Christus. Op de pot staat een verhaal verteld in afbeeldingen, op het bovenste deel staat de ontvoering van de twee dochters van Leppicus door de goddelijke tweeling Castor en Pollyx, op het onderste deel staan bacchantische scènes waarin satyrs maenaden achtervolgen.

Klinkt leuk, maar wat de vaas zo indrukwekkend maakt is dat hij én heel erg groot is, én in perfecte staat. Je hoeft weinig van Griekse kunst af te weten, om te snappen hoe bijzonder dit ding wel niet is.



Dit is het andere uiterste van de collectie: modern en Europees, in tegenstelling tot antiek en exotisch. Dit is een schilderij van Pierre-Auguste Renoir, een van de grote impressionisten. De vrouw op het schilderij is Camille Monet, de vrouw van de schilder Claude Monet. Hoewel het niet meteen opvalt, vertelt dit schilderij zoveel over de tijd waarin het gemaakt is (ergens rond 1872-1874). Dit schilderij is gemaakt in de periode waarin Renoir vaak over de vloer kwam bij de Monets in Argenteuil. Het is geschilderd alsof het gemaakt is in de open lucht, het licht komt nergens specifiek vandaan, het is er gewoon - wat ervoor zorgt dat het schilderij heel fris oogt. Ook de compositie is erg kenmerkend voor Renoirs generatie; met duidelijke verwijzingen naar het alledaagse leven, naar het japonisme wat erg in trek was, en toespelingen naar de kunst van Goya en Manet.

Camille Monet komt overigens vaak voor op schilderijen van grote impressionisten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen