dinsdag 3 juli 2012

1933

Wanneer is de laatste keer dat ik over een boek heb geschreven? Toch al een tijdje terug. Ik denk dat het het eerste deel van de Divinia Commedia was. Ik lees niet zo snel de laatste tijd (wat niet geheel aan mij ligt, maar ook voor een groot deel aan de boeken). Ook 1933 is geen gemakkelijk boek; je moet er je best voor doen, maar het is dan wel zeer zeker de moeite waard.


1933 is een beschrijving van Duitsland in het jaar 1933. Over Hitler die aan de macht komt, en wat er precies gebeurt in de beginperiode van zijn regime. Het wordt vertelt aan de hand van een aantal hoofdpersonen, hoofdpersonen met zeer verschillende achtergronden. Het zijn ambassadeurs, journalisten, nazi-mensen. Maar wat het boek echt bijzonder maakt, is dat er niets aan verzonnen is. Alles is echt zo gebeurd. En dat is ook precies wat het boek de moeite waard maakt. Het is geschiedenis verteld aan de hand van personen die echt hebben bestaan, in een periode in de geschiedenis waar eigenlijk maar belachelijk weinig over wordt gepubliceerd.

Zo veel als nu bekend is over de personen uit het boek, zo weinig is er te vinden over Philip Metcalfe, de schrijver van het boek. En om me het allemaal nog wat gemakkelijker te maken, zijn er god-weet-hoeveel Philip Metcalfes te vinden op het internet (die leefden tussen 1733 en nu). Ironisch. Maar ik kan wel de achterkant van het boek citeren: Vijf jaar werkte Philip Metcalfe (1947) aan 1933. Aan de hand van duizenden brieven, dagboeken, memoires en krantenberichten reconstrueerde hij het leven van vijf personen gedurende de eerste anderhalf jaar van het regime van Hitler.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen