maandag 11 juni 2012

Whispering caves

Gisteren gebeurde het dan echt: de première van Whispering Caves. Dertig harpen in de Gemeentegrot in Valkenburg die een muziekstuk over grotten speelden. Het was prachtig, absoluut prachtig.

Zoals ik eergisteren al schreef, is dit de eerste keer dat dit stuk uitgevoerd wordt, de allereerste keer. Twee voorstelling hebben ze zondag gedaan, en ik had de eer om bij de eerste aanwezig te zijn. De wereldpremière! De stukken waren sprookjesachtig en heel sfeervol. Dertig harpen, ondersteund door een slagwerker. Heel mooi. De stukken varieerden van solo-harp tot het volle ensemble, en altijd was het even mooi en sprookjesachtig.


Ik kan niets toevoegen aan wat ik eergisteren al heb geschreven, in de aankondiging. Alle achtergrondfeiten zijn daar al opgeschreven. Maar de magie van de muziek valt niet in woorden te vangen. Misschien kan ik een kleine indruk van de muziek geven: sfeervolle stukken; de hoeveelheid harpen die werden bespeeld wisselden steeds - soms solo, soms het hele ensemble, en soms iets ertussenin; veel herhalingen in de stukken (beetje Philip Glass-achtig).

Het was koud in de grot, maar wel erg sfeervol. Het is een mysterieuze ondergrondse wereld die je betreedt. Het podium is beladen met harpen, dertig in totaal. Rechts van het podium, ergens in een soortement nis, zit de slagwerker. Terwijl de harpen spelen wordt op de achtergrond gekleurd licht in de gang achter het podium geschenen. Heel bijzonder.


Conclusie? Het was prachtig. Echt jammer voor wie er niet was, want er is niet zeker waar en wanneer (en of) het stuk opnieuw wordt uitgevoerd. Maar vanavond zijn ze nog even te zien in het Jeugdjournaal, dan krijg je misschien een beetje een indruk.

2 opmerkingen:

  1. ik vond het ook heel leuk om mee te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het was echt heel interessanr om te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen