maandag 18 juni 2012

Hét hofvijverconcert

Eergisteren werd alweer het EK voetbal uitgezonden, en heb ik dat alweer niet gekeken. Want je moet je prioriteiten stellen, en klassieke muziek krijgt in dat geval voorrang. (En het was toch een beetje sport, want het thema was de Olympische Spelen).

Inspiratie voor het Hofvijverconcert dit jaar waren de oude Grieken, waar niet alleen topatleten hoogst werden gewaardeerd, maar ook kunstenaars en filosofen. Daarom de vereniging van sport en kunst (muziek en dans). En ik moet zeggen, het werkt geweldig. Er waren snelwandelaars, topsporters, dansers (van de Dutch Don't Dance Division) en natuurlijk muziek (van Ravel, Copland en Strauss). Heel mooi! Het enige waar ik niet zo over te spreken ben, zijn de trainingspakken die de - niet altijd even atletische - orkestleden droegen.


Op de muziekkeuze heb ik niets aan te merken, in tegendeel. Vooral de Beeldententoonstelling (van Moessorgski/Ravel) is en blijft een prachtig stuk. En de rest van de stukken waren ook heel goed gekozen. Bekende melodieën, een mooie eenheid, en de acts erbij waren geweldig.

Waar ik me aan stoorde bij het 5 mei-concert (de dansen) is hier helemaal niet aan de orde. De dansen waren modern, maar niet onbegrijpelijk of overdreven experimenteel. Ze pasten goed bij de stukken, er zat humor in en ze waren heel mooi, ook voor niet-dansliefhebbers.

En ook de rest. Een snelwandelwedstrijd die over het podium liep, turners, ritmische gymnastiek, een bokser, fietsers op een boot. Geweldig! Nooit gedacht dat je het zo'n mooie combinatie zou opleveren.

Verder... Tijl Beckand presenteerde ook dit. En weet je, hij deed het echt goed (beter dan de Edisons, waar hij ook goed was, maar zeker niet op z'n best). Hij wist waar hij het over had bij de muziek, hij had goede humor en wist zijn publiek te boeien. Top!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen