dinsdag 5 juni 2012

Bookshop sessions

Gisteren stond The Cave in de Battle Of The Songs. De originele versie was akoestisch, opgenomen in een boekwinkel. Dit maakte deel uit van een serie video-opnames van hun Bookshop Sessions. Ik vond 'm zo mooi dat ik de hele serie hier ook maar laat zien (zover die op YouTube staat).

(Kleine tip: kijk deze video's in volledig scherm; ze zijn een lust voor het oog (en oor)!)



Dit is het eerste nummer: White Blank Page. Het heeft een prachtige opbouw, beginnende met een akoestische gitaar en zang, dan een tweede zangstem, een bas, een elektrische banjo, piano. Een mooie afwisseling in dynamiek heeft het, soms hard, soms zacht en ingetogen. Leuk detail: de vingerplectrums van de banjospeler.



Deze stond gisteren ook al in de Battle Of The Songs: The Cave. Het blijft een geweldig nummer, hoe vaak je het ook hoort. Ik weet niet precies waar het in zit; de tekst, de intro, de piano die heel lieflijk invalt bij een rustig stuk...



Valt het jou ook op? Het nummer valt meteen met de deur in huis. Geen ingetogen intro, maar meteen een slaggitaar. Little Lion Man is ook een van hun bekendere nummers, een fantastisch nummer dat ik niet vaak genoeg kan luisteren. Deze versie vind ik geweldig, vooral omdat je de instrumenten echt individueel hoort. Vaak valt vooral de bas weg in studioversies, en de drum is ook meteen een stuk duidelijker. Mooi!



Dit nummer, Winter Winds, laat me denken aan zeemansliederen. Door de vele stemmen, en de harmonica. Ook opvallend: de gitaar is ingewisseld voor een elektrische mandoline, en er wordt minder gebruik gemaakt van dynamiekswisselingen. Maar dat maakt het absoluut geen minder nummer, in tegendeel. Absoluut een toffe afsluiter voor deze Bookshop Sessions.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen