donderdag 3 mei 2012

Timetables

Naast de tentoonstelling over Christien Meindertsma was er nog een tentoonstelling in het Audax Textielmuseum. En als we er dan toch zijn, pikken we die gelijk even mee. De tentoonstelling ging over tafelgoed en serviezen van 1900 tot nu, en was - heel toepasselijk - genaamd Timetables.

Deze tentoonstelling is veel kleiner dan die van Christien Meindertsma. Oké, begrijpelijk. Maar naar mijn idee kon het toch iets groter, iets meer dan een vitrine, weggestopt tussen de damast en de oude weefgetouwen. Jammer.


Op de tentoongestelde stukken heb ik overigens weinig aan te merken. Iedere tijdsperiode ging gepaard met een set servies en tafelgoed die beide kenmerkend waren voor hun tijd. Soms waren het meerdere sets, soms maar eentje, maar alles was heel netjes gedaan.

Van tevoren hadden we de audiotour via http://textielmuseum.nl/textielmuseum/agenda.html?agid=939 gedownload. Een fijne, duidelijke, rustige vrouwenstem* sprak me toe door mijn oordopjes. Zij gaf me tekst en uitleg bij wat ik zag en waarom dit setje nu zo kenmerkend is voor deze tijdsperiode, en waarom dat in de mode was.


Mijn conclusie? Een mooie tentoonstelling, maar de presentatie kon beter.

*De vrouwenstem was is van Caroline Boot, conservator bij het museum.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen