maandag 14 mei 2012

Man down

Dit nummer heb ik nu al tijden in mijn hoofd, en ik kan er maar niet vanaf komen. En het erge is, heel veel - heel goede - artiesten maken hun eigen versies. Walk Off The Earth, Anouk en nu dus ook Triggerfinger...



Zoals altijd, eerst het origineel. Van Rihanna. Ik ben niet bepaald gecharmeerd van Rihanna. Ik vind haar een product van de grote platenmaatschappijen. Zo'n meisje met een zogenaamd 'eigen stijl', behorende tot het rijtje Katy Perry, Pink en Nicki Minaj.

Maar bij een grote platenmaatschapij behoren heeft wel zo zijn voordelen, ook in de uitvoering. De liedjes zijn meestal nogal simplistisch en overgeperfectioneerd. Maar de videoclips zijn wel vaak prachtige kunststukjes, zo ook deze. En weet je, het nummer is ook niet vervelend om naar te luisteren. Ik vind het alleen wel jammer dat ze soms in kopstem* gaat zingen, haar kopstem mist de pit die ze wel in haar 'normale' stem heeft.


En dit is de cover. Alweer Triggerfinger. En alweer een hele goede cover. Deze is live opgenomen op de Red Bull Soundclash, waar ze het opnamen tegen De Jeugd Van Tegenwoordig. Man Down is, in tegenstelling tot I Follow Rivers, ruig, hard, 'muziek met ballen'. Een mooie cover, zeer zeker. Maar, zoals ze altijd zeggen, over smaak valt niet te twisten.

*Een kopstem is de 'hoge' stem van iemand. Een goed voorbeeld is het liedje Relax, Take It Easy van Mika, waarin hij van zijn normale stem overgaat op zijn kopstem.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen