zondag 27 mei 2012

Madama Butterfly

Gisteravond heb ik eindelijk Madama Butterfly gezien. Het was magisch. Omdat ik ambassadeur van Opera Zuid ben, weet ik natuurlijk al meer over een productie, maar lang niet alles. De twee producties die ik als ambassadeur heb meegemaakt (Die Zauberflöte en Madama Butterfly, red.) hebben mij veel geleerd, maar als ik dan de daadwerkelijke opera zie, ben ik altijd zeer aangenaam verrast.

foto: Morten de Boer

Madama Butterfly is het verhaal van de jonge Cio-Cio-San (Butterfly), die als bruid verkocht wordt aan de Amerikaanse marineofficier Pinkerton. Pinkerton neemt het huwelijk niet al te serieus, hij ziet het slechts als een opvulling voor de tijd dat hij nog niet 'echt' getrouwd is (met een Amerikaanse). Butterfly is daarentegen bloedserieus over haar huwelijk; ze neemt het christelijke geloof aan, laat haar hele familie achter, alleen maar voor deze ene man. Braaf blijft ze wachten tot hij terugkomt, maar drie jaar lang blijft hij weg. Haar kind moet ze alleen opvoeden, maar ze weet zeker dat Pinkerton terugkomt.
Pinkerton komt ook terug, maar met een verschrikkelijke verrassing. In die drie jaar is hij getrouwd met een Amerikaanse vrouw, en wil zich dus van Butterfly laten scheiden en zijn kind meenemen. Butterfly is bereid haar kind af te staan, op voorwaarde dat hij het zelf meeneemt. Ze neemt afscheid van haar kind en pleegt zelfmoord.

foto: Morten de Boer


Madama Butterfly is misschien wel de mooiste productie van Opera Zuid dit seizoen*. Ik kan niet anders dan de Volkskrant helemaal gelijk geven: Opera Zuid verdient alle vijf de sterren die door deze krant zijn toegekend. Het decor is magisch, de kostuums prachtig, de zang is fantastisch, en de muziek? Geweldig! Opera Zuid had geen betere keuze kunnen maken met Soojin Moon (Cio-Cio-San 'Butterfly'), Karin Strobos (Suzuki) en Marcel van Dieren (Sharpless), alledrie magistrale stemmen. Maar ook het acteerwerk van ieder die meedeed was top, iedereen speelde zijn/haar rol vol overgave en zette zijn/haar karakter op een fantastische manier neer. Elmar Gilbertsson zette een geweldig komische Goro neer, en Soojin Moon, over wie ik al eerder sprak, is een mooie breekbare Butterfly. Punten van kritiek op deze productie heb ik niet; Madama Butterfly is een meesterwerk!

foto: Morten de Boer
Madama Butterfly is geregisseerd door Frank van Laecke, de 'godfather' van de Vlaamse musical. Getuige zijn titel heeft hij al vele musicals geregisseerd, waaronder Jesus Christ Superstar, Dracula, Jekyll & Hide en Kuifje. Maar hij heeft zeker meer gedaan: opera's, circus, theater... Voor Opera Zuid heeft hij eerder Faust gedaan. Ik ken hem verder niet, maar als ik nu Madama Butterfly zie, is hij zeker niet slecht (heel erg goed, zelfs).

*Misschien, want Katja Kabonova was ook prachtig. Misschien een gedeelde eerste plaats?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen