woensdag 23 mei 2012

Ik, Claudia

Ik kan schijnbaar nooit op een normale manier - of überhaupt normale - boeken kopen. Op de vreemdste plaatsen koop ik boeken; op rommelmarkten, in kringloopwinkels, bij een antiquariaat,  of, zoals dit exemplaar, in een FairTrade/Leger Des Heils-winkel (50/50 in Maastricht, red.). En altijd moet het een bijzondere kaft hebben, of een heel erg oud verhaal zijn, of op z'n minst over iets gaan waar nog nooit over geschreven is. Een voordeel is wel dat de boeken die ik koop meestal ofwel heel erg bijzonder zijn, ofwel erg goedkoop (of beide, zoals al herhaaldelijk is gebeurd).

Ik, Claudia heb ik gekocht om de tijd waarin het speelt (de Romeinse tijd onder het bewind van keizer Tiberius - tja, ik ben en blijf een gymnasiast). Maar ook omdat het gaat over de vrouw van Pontius Pilatus, die op zijn beurt weer Jezus berecht heeft. Het is geschiedenis, verpakt in roman-vorm.


Ik, Claudia is de - min of meer fictieve - levensgeschiedenis van Claudia, de helderziende vrouw van Pontius Pilatus. Ze is van zeer hoge afkomst (haar vader is de rechterhand van opperbevelhebber Germanicus), en is daarmee wel bekend in de hogere, zelfs keizerlijke, Romeinse kringen. Maar wat het leuke is: Claudia heeft echt bestaan, de meeste karakters in dit boek hebben echt bestaan. De geschiedenis heeft zich - voor een groot deel - echt zo voltrokken. Alleen het verhaal is verzonnen. Ik, Claudia was ook bedoeld als biografie van Claudia, maar door gebrek aan informatie over haar is het een roman geworden.

Antoinette May is van origine biografe. Dit is haar eerste roman, een roman uit pure noodzaak. Het is aan haar schrijfstijl ook te merken dat ze gewend is aan feiten, en niet aan het verzinnen van een verhaal. Ze struikelt over een hoop typische roman-zaken, met gevoelens van de hoofdpersoon heeft ze duidelijk moeite, en de verhaallijn is ook niet de beste (beide dingen komen niet aan bod bij een biografie). Maar dat wil niet zeggen dat het geen goed boek is. Het is geweldig voor mensen die geïnteresseerd zijn in de Romeinse tijd in het algemeen, de Isis-cultus ten tijde van de Romeinen, en Romeinse veroveringen/politiek. Maar als je het alleen maar doet voor het verhaal, zou ik het laten.

P.S. Nog een kleine tip: lees het boek in het Engels (onder de titel Pilate's Wife/Claudia), want de schrijfstijl van May leent zich niet goed voor het Nederlands.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen