zondag 6 mei 2012

5 mei-concert

Velen hebben gisteravond naar het 5 mei-concert gekeken; thuis voor de buis, dobberend in een bootje op de Amstel of aan de kade staande (of, als je van koninklijke bloede bent: op de ereplaatsen recht voor het podium). Ik zat thuis voor de buis.

Het concert was magisch. Prachtige muziek (uitgevoerd door het Noord Nederlands Orkest) met geweldige solisten (Guus Meeuwis, Sabrina Starke, mezzo-sopraan Karin Strobos en de gitarist Fernando Riscardo Cordas). De muziek was veelal klassiek (maar geen Mozart, Beethoven of Bach, maar Sjostakovitsj, Sibelius, Rossini en Márquez), verder werden er uitstapjes gemaakt naar filmmuziek (Harry Potter) en zelfs pop (Guus Meeuwis, Nina Simone en Ramses Shaffy).


Over de solisten ben ik zeer te spreken. Karin Strobos (Opera Zuid-gangers zullen haar wel kennen) is een mezzo-sopraan met een prachtige stem en een mooi expressief gezicht. (Ze speelt trouwens Suzuki in de nieuwe Opera Zuid-productie Madama Butterfly.)
Sabrina Starke heeft een heel mooi "donker" (anders kan ik het niet omschrijven) geluid, haar stem doet Nina Simone echt recht aan. (Ze staat nu trouwens ook in de theaters met een voorstelling over Simone).
Guus Meeuwis vond ik minder goed, maar dat is mijn mening. Zijn stem vind ik minder krachtig dan de andere twee -zingende- solisten (Strobos en Starke), maar an sich was hij prima.
En last but not least: Fernando Riscado Cordas, gitarist. Ik ben zelf een gitarist (klassiek), en vind het dus vanzelfsprekend fantastisch om een klassieke gitaar te zien (horen) op zo'n evenement. Ik kende hem hiervoor niet, maar hij was fenomenaal. Het was een ongelooflijk lastig stuk om te spelen, maar hij deed het perfect. Petje af!


Mijn eindoordeel: prachtig, echt waar. Het was gevarieerd en mooi. Het is moeilijk om muziek uit te zoeken die zoveel -verschillende- mensen tevreden moet stellen, maar ze zijn erin geslaagd. Iedereen kan denk ik wel een stuk aanwijzen waar hij/zij door geraakt werd.

En voor de geïnteresseerden, het programma (de dans staat hier niet vermeld):
Ouverture - R. Bosman, inclusief Intrada en Lied Van De Vrijheid
Feest Ouverture - D. Sjostakovitsj
Laat Me In Die Waan - G. Meeuwis, zang Guus Meeuwis (arr. Jan-Willem Rozenboom)
Alla Marcia (uit Karelia Suite) - J. Sibelius
Una Voce Poco Fa (uit Il Barbiere Di Siviglia) - G. Rossini, zang Karin Strobos
Concierto De Aranjuez, deel 2 - J. Rodrigo, gitaar Fernando Riscardo Cordas
I Wish - Nina Simone, zang Sabrina Starke (arr. R. Bosman)
Hedwig's Theme (uit Harry Potter) - J. Williams
We Zullen Doorgaan - Ramses Shaffy, zang Guus Meeuwis (arr. R. Bosman)
Feeling Good - L. Bricusse en A. Newley, zang Guus Meeuwis, Sabrina Starke en Karin Strobos (arr. R. Bosman)
Danzón nr. 2 - A. Márquez
We'll Meet Again - R. Parker en H. Charles

P.S. Excuses voor de onduidelijke afbeeldingen. Als je betere vind/hebt, laat dan alsjeblieft een reactie achter met link. Hartelijk bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen