dinsdag 17 april 2012

Erik of het klein insectenboek

Ja, laatst heb ik ook al geschreven over Bomans, maar ach, wat maakt het. Het is trouwens toch een ander soort boek. Dit is een roman (of iets wat daarvoor moet doorgaan), en Kopstukken waren korte verhalen. Er is dus wel degelijk verschil.

De meeste mensen zullen de verhaallijn van het boek wel kennen. Op een nacht komen de schilderijen in de slaapkamer van Erik Pinksterblom tot leven, en op mysterieuze wijze komt hij terecht in het schilderij van Wollewei. Hier maakt hij kennis met vele verschillende soorten insecten uit Solms' Beknopte Natuurlijke Historie. Steeds komt hij bij een andere soort terecht, maar komt toch tot de conclusie dat hij liever thuis zou zijn bij zijn ouders en broers.


Over Godfried Bomans heb ik in mijn blog over Kopstukken al geschreven. Geen enkele reden om nog meer over hem uit te weiden, en dat ga ik dus ook niet doen. Wel geef ik een tip: het boek is heel mooi verfilmd door Gidi van Limpd onder dezelfde titel als het boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen