zondag 1 april 2012

Die Zauberflöte

Gisteravond ben ik - weer - naar Die Zauberflöte geweest. En waarom zou je voor een tweede keer naar dezelfde voorstelling gaan? Omdat het simpelweg een prachtige voorstelling is. (En omdat ik gratis kaarten had.)

Die gratis kaarten had ik gekregen bij de Zauberflöte muziekmiddag, en waren speciaal bedoeld voor deze avond. En zo'n aanbod sla je toch niet af (vooral gezien de originele prijs zo hoog is)?

foto: Morten de Boer

Het is echt geen straf om de opera nog een keer te zien, ook al is het dezelfde productie. Ja, je weet precies wat er zal gebeuren, maar dat wist je waarschijnlijk van tevoren toch al. En je weet precies hoe alles eruit gaat zien, maar dat maakt ook niets uit. Alles al weten heeft ook zo z'n voordelen.

Omdat je weet wat er gaat gebeuren, ga je des te meer op de muziek letten. En die is prachtig, werkelijk waar. Ook al houd ik normaal gesproken niet zo van Mozart, ik kan niet ontkennen dat dit een meesterwerk is.

foto: Morten de Boer
Over het verhaal van Die Zauberflöte heb ik al eerder geblogd (op 3 maart, onder de titel Die Zauberflöte), dus daar zal ik niet op ingaan. Maar één ding zeg ik wel: het is een heel mooi verhaal, ook als je het al eens eerder gezien hebt. 

En wat ik eerder zei over het decor, dat ik daar niet zo'n fan van was. Ik heb er nog eens goed over nagedacht, en ben tot de conclusie gekomen dat het wél een mooi decor is. Het is minimalistisch en strak, waardoor ik het in eerste instantie niet mooi vond. Maar in combinatie met het licht is het erg bijzonder.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen