vrijdag 23 maart 2012

Santa Maria della concezione dei Cappuccini

Vierde dag van Rome, en de tweede kerk van de dag (ik heb je gewaarschuwd!). Deze kerk heet de Santa Maria Della Concezione Dei Cappuccini (Sint Maria van de conceptie van de Kapucijners), een hele mond vol.  Maar over de kerk ga ik het niet hebben, wel over de crypte...


De crypte is namelijk totaal uniek in z'n soort. Alle decoraties zijn gemaakt van beenderen (botten, knoken - hoe je het ook wilt noemen). Zo'n 4000(!) skeletten zijn hiervoor gebruikt. Het is bedoeld als memento mori ("Wat jij nu bent, waren wij ook; en als ons zul jij ooit ook zijn"). Wat je leuk vindt.

De monniken zijn niet ineens gestorven, maar over een lange periode (van 1528 tot 1870 om precies te zijn), wat het enorme aantal verklaart. Maar waarom je zoiets zou maken, is me volstrekt onduidelijk. Ik houd er deze theorie op na: de begraafplaats was overvol en een van de monniken had wel een idee wat hij ermee kon doen. Dus werd hij Kreatief Met Knoken en versierde er de hele crypte mee. (Tja, wat moet je anders met vierduizend skeletten?)


Het is een beetje macaber... en mijn smaak is het niet. Maar je hebt zo wel een totaal unieke crypte, én je bent altijd verzekerd van toeristen (en daarmee inkomsten voor de kerk). Wat wil je nog meer?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen