woensdag 28 maart 2012

Palazzo massimo

En we zijn alweer aangekomen bij de laatste dag van Rome. En daarmee ook het einde van deze serie vakantieherinneringen. We sluiten niet af met een kerk, maar met een museum, een groot museum voor klassieke kunst: het Palazzo Massimo.


Enorm, enorm groot is het museum. Vier verdiepingen, vol met alleen maar klassieke kunst (nou ja, op het grootste deel van de munten in de kelder na dan). En we hebben letterlijk alles bezocht. In één morgen. (Tja, wat moet je anders als je 's middags weer terugvliegt naar Nederland? Dit lag tenminste in de buurt.) Ach, het is klassiek, dus mij hoor je niet klagen.

In het museum staan veel beelden (natuurlijk) van zowel goden & mythologische figuren als rijke Romeinen, maar er is meer. Er is een kleine collectie klassieke sieraden, er zijn munten in de kelder (de geschiedenis van munten in Rome), er zijn fresco's en mozaïeken. Vooral de fresco's zijn heel bijzonder.


Het is ongelooflijk hoe veel fresco's daar bij elkaar hangen. Het grootste deel, zo niet alle, fresco's zijn afkomstig uit één Romeinse villa. Verschillende kamers zijn er nagebouwd, mét de originele fresco's aan de muren, om te laten zien hoe zo'n kamer eruitzag. (De kamer op de foto is een slaapkamer, als ik het me goed herinner).


Ook bijzonder is dit beeld. Iedereen kent zo'n beeld wel, want er zijn talloze marmeren kopieën van het originele bronzen beeld (dat volgens mij niet is teruggevonden). Maar deze is extra speciaal, want deze heeft de exacte afmetingen van het originele bronzen beeld. Die afmetingen zijn anatomisch niet correct, en zijn ook verbeterd bij praktisch alle Romeinse reproducties. Daarom.


En last but not least: deze uitrustende bokser. Dit is een Romeins beeld, maar geen gewoon. Het is namelijk van brons. Dit beeld is gegoten met behulp van was, een eeuwenoude techniek. Hoe dat precies in zijn werking gaat, weet ik niet (en volgens mij weet ook niemand dat exact). Maar ik weet wel genoeg van klassieke beelden af om te begrijpen hoe bijzonder dit beeld is.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen