zaterdag 18 februari 2012

Thei Dols laat Café Matinée herleven

Thei Dols vindt de tijd weer rijp voor een eigen Café chantant in Maastricht. Dat doet hij momenteel in de vorm van een café matinée in het Theater aan het Vrijthof in Maastricht, samen met Tim Gladdines en Blanco Besselink.




Thei Dols: "ik deed vroeger het programma alleen, een duopresentatie is leuker. Dat werkt stimulerend naar ons allebei. Tim kan erg goed met publiek omgaan, stapt gewoon naar mensen toe in het publiek en stelt vragen. Ook de tombola is een idee van hem. Onder drie stoelen worden bijvoorbeeld een rookworst, een pak zuurkool en een pakje peperkorrels geplakt. De winnaars moeten naar voeren komen en een afspraak maken om samen te gaan koken."
Daarnaast is de Mestreechter Toert, die telkens wordt 'gewonnen' door een type, gespeeld door Thei Dols. Ook wordt telkens een bekende Maastrichtenaar geïnterviewd. Burgemeester Onno Hoes, actrice Irma van Hoof en zanger Huub Adriaens kwamen al aan bod. Op de planning staan onder andere Beppie Kraft en Frans Theunisz.
Dols wil verder een podium bieden aan jong talent. "We hadden al Lotte Bruinen, een talentvolle gitariste uit Meerssen en angeres Charlotte Fisser uit Maastricht. Maar ook een Brugse zanger die 'In den hiemel' van Beppie Kraft bracht in het dialect, maar met een zwaar Brugs accent. Talenten kunnen zich melden. Bij ons is alles mogelij, ook conferences. Onze voorstellingen tellen gemiddeld zo'n honderd bezoekers."
Blaco Besselink komt oorspronkelijk uit Nijmegen en woont sinds zijn opleiding aan de kunstacademie. Hij schildert en speelt piano.


Duopresentatie
Café Matinée is ook in Maastricht al eerder geprobeerd in verschillende cafés. In 1996 pakten Thei Dols en Manuel Speth (later vervangen door Blanco Besselink) dit groots aan en ze begonnen met veel succes een café matinée in het souterrain van het Theater aan het Vrijthof. In 2004 kwam er wegens tijdgebrek een einde aan deze eerste periode, wat door velen betreurd werd. Tim haalde Thei Dols en Blanco Besselink over om de draad weer op te pakken.


Humor
Thei Dols maakte naam als voorman en tekstschrijver van de cabaretgroep Rommedoe, die graag de kerk als onderwerp had. Een haat-liefdeverhouding, want al in zijn kinderjaren trad Thei Dols graag op in pastoorstoog. Dat Rommedoe, een project uit de jaren '70 en '80 nog volop leeft bewezen 12 uitverkochte herhalingsvoorstellingen in januari 2011.
Thei: "Humor, dat is voor mij een ongewone kijk op dingen. Voor mij kwam het gevoel dat ik humor in me heb vrij laat. Ik was docent Frans in Meerssen en naam deel aan het schoolcabaret. Op het podium lachten mensen om wat ik zei en deed. Uit het schoolcabaret is de cabaretgroep Rommedoe ontstaan .We wilden dat al eerder, maar telkens vergde dat schoolcabaret te veel tijd. Toen dat in 1978 niet doorging ontstond Rommedoe."
Thei: "In ons dialect kunnen we meer met de taal spelen. Dat voelen niet-Limburgers maar moeilijk aan. Ik moest in een landelijke tv-serie een pastoor spelen die steeds 'Nondeju' riep. Ik heb dat veranderd in 'Godmiljaar'. Scriptschrijver Henk Spaan begreep het verschil niet."


Grof
Dols groeide op in Sittard, maar woonde al lang in Maastricht. Thei: "Sommige Limburgse woorden veranderen om de vijf kilometer, dat maakt ons dialect zo bijzonder." Dols vindt dat met name in Nederland veel cabaretiers erg grof zijn. "Dat is in. Ik ben daar geen liefhebber van. Ik kan er ook niet mee lachen."


Bert Salden in WeekendGezet


Een interview met Thei Dols over Café Matinee in Weekend Gezet, een redelijk dubieus huis-aan-huisblad. Ik word er ook in genoemd ("Lotte Bruinen, een talentvolle gitariste uit Meerssen"), daarom publiceer ik 'm nog een keer.

In het artikel staan sowieso al fouten (er wordt niet iedere keer iemand geïnterviewd, o.a.), maar ik vind mijn vermelding toch wel erg grappig. Ik heet Lotte Bruijnen (niet Lotte Bruinen) en ik kom niet uit Meerssen, maar uit Bunde. Maar dat ik als talentvol wordt omschreven, maakt al veel goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen