vrijdag 3 februari 2012

The mercy seat

Dit is een van de meest intense en mooiste liedjes aller tijden. The Mercy Seat, origineel van Nick Cave, maar ook gecoverd door The Dresden Dolls en Johnny Cash (onder andere).



Dit is een live-versie van het origineel (veel beter dan de studioversie) van Nick Cave. Het mooie aan het nummer is dat het rustig begint, maar steeds luider - en rauwer, en intenser - wordt. Op YouTube staan veel verschillende uitvoeringen van het lied door Cave, maar dit is waarschijnlijk de mooiste.



Deze versie is van The Dresden Dolls, een punkcabaretband. Hoewel ik normaal niet zo'n fan ben van het stemgeluid van Amanda Palmer (de zangeres), vind ik dit een erg mooie versie. De sfeer van The Mercy Seat is perfect gevangen in deze versie; de angst, de wanhoop, prachtig! (Alleen het eerste deel van de video is The Mercy Seat, de rest is Half Jack, een liedje van The Dolls zelf.)



Last but not least: Johnny Cash. Een veel rustigere versie, maar nog steeds erg mooi (vooral Cash' stem). Wat ik zo goed vind aan Johnny Cash, is dat hij een nummer heel rustig kan brengen, zonder dat het ook maar iets aan intensiteit verliest.

1 opmerking:

  1. 3 Heel verschillende uitvoeringen, maar bij alle 3 blijkt hoe sterk het liedje is. De uitvoering van Johnny Cash moet het bijna helemaal hebben van de tekst (wel een uitvoering waarin je die tekst goed kunt volgen!). De versie van de Dresden Dolls en Nick Cave laten meer de hysterie, de wanhoop tot uitdrukking komen.
    De versie van Nick Cave vind ik het mooiste, met name omdat (ik denk) de viool de gekte goed uitdrukt.

    BeantwoordenVerwijderen