dinsdag 24 januari 2012

Someone like you

Ik ga een nieuwe serie doen: Battle Of The Songs. Het idee is dat ik twee (of meer) versies van een liedje laat zien/horen om te vergelijken. Het is niet per se een wedstrijd, maar laten zien (horen) wat er allemaal gedaan kan worden met één liedje. Vandaag: Someone Like You.

Ik heb gekozen voor twee akoestische versies, beide opgenomen bij de artiest thuis. Bij Adele is het een professionele opname, bij Iris Kroes een amateuristische (met een ietwat vreemde akoestiek, maar wat maakt het).



Dit is een akoestische versie van Adele, die het lied heeft geschreven. Deze versie wijkt amper af van de studioversie, alleen de zang is ietwat anders op bepaalde momenten. Aan het begin van de video legt ze een beetje over het liedje uit; waar het over gaat, etc.



Deze versie is van Iris Kroes, winnares van The Voice of Holland. Ik heb The Voice niet gevolgd, dus ik weet niet wat ze nog meer heeft gedaan, maar ze schijnt bekend te zijn om haar harpspel. Wat ik bijzonder vind is dat ze zichzelf begeleidt met harp, iets wat volgens mij nog nooit eerder gedaan is. Haar stem is prachtig, over haar harpspel kan ik niet oordelen, maar het klinkt goed.

De winnaar? Geen idee, beiden hebben een geweldige stem. Adele heeft een professionele opname, dus de akoestiek is beter, maar Kroes' versie is ook erg mooi. Ik kan niet kiezen, maar laat me weten wat jij ervan vindt!

2 opmerkingen:

  1. Adele vind ik toch mooier gezongen, gevoeliger.
    Iris is geweldig met harp.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel lastige vergelijking. Adèle heeft het (grote?) voordeel dat haar stem heel precies opgenomen is en dat er een mix gemaakt is met de piano.
    Iris zit in een galmende ruimte met 1(?) microfoon en er is zo te horen niet nagemixt.
    Ik kies Adèle, misschien ook omdat ik die versie al kende.
    Als de versie van Iris een betere geluidskwaliteit zou hebben, dan zou de keuze erg lastig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen