zondag 8 januari 2012

Na de pauze

Weer een cabaretshow op televisie. Ik kijk eigenlijk best veel cabaret de laatste tijd (ik kijk overigens meer dan ik blog). Deze keer heb ik Na De Pauze van Herman Finkers gekeken, zijn eerste show in ruim zeven jaar (zijn pauze). Die pauze is deels omdat hij CLL (chronische lymfatische leukemie) had, maar ook om een nieuwe show te ontwikkelen. Die nieuwe show, dat is deze geworden.

Een mooie show is het. Geen harde kritiek op de maatschappij, maar een humoristische draai aan alledaagse dingen. De show ging vooral over de pauze, over zijn kanker, over zijn vrouw, over katholicisme. Ik denk dat zo'n show tijdloos is, dat de grapjes na dertig jaar nog leuk zijn.

Muziek kwam er ook veel in voor; Finkers speelde piano en gitaar. De liedjes waren geweldig. Meestal houd ik niet zo van liedjes in cabaret, maar deze droegen echt wat bij. Muzikaal gezien zijn ze ook mooi (heel belangrijk!).


Herman Finkers staat bekend om zijn droogkomische stijl. Hij gaat bijna nooit in op de actualiteit (een voordeel, vind ik). In vergelijking met andere cabaretiers is zijn tempo laag (maar weet je, dat is ook wel fijn voor de afwisseling).

Na De Pauze staat overigens helemaal op YouTube (in 14 delen). Zoek op "Herman Finkers Na De Pauze" of kijk op het kanaal van brasz101.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen