zaterdag 21 januari 2012

De sterrekindertjes

Ik realiseerde me net dat ik de laatste tijd wel erg veel blog over muziek, dus voor de afwisseling weer eens een boek: De Sterrekindertjes. De Sterrekindertjes is mijn lievelingskinderboek. De illustraties zijn prachtig, en de tekst is ook erg mooi.

De Sterrekindertjes vertelt het verhaal van de sterrekindertjes. 's Nachts komen ze tevoorschijn en spelen op de wolken, maar ze mogen niet op de aarde komen, want daar slapen de gewone kinderen. Het verhaal is geschreven in dichtvorm, en gaat gepaard met grote illustraties. Het is een echt voorleesboek, zo'n boek dat leuk blijft (ook al lees je het voor de honderdste maal).


De illustraties zijn gemaakt door Freddie Langeler, zij was een Nederlandse illustratrice. Ze was autodidact en leerde het vak van haar echtgenoot, Eelco Martinus ten Harmsen van der Beek. Ze werkten vaak samen, maar ook apart deden ze veel. Langeler illustreerde zelf ruim honderd kinderboeken, vooral van auteurs als Alfred Listal, A.D. Hildebrand, A.B. van Tienhoven en Willy Pétillon.

De tekst is geschreven door Annemarie Dragt. Dragt was eerst werkzaam als redacteur, maar ging later ook zelf schrijven. Haar boeken gaan dikwijls over paarden, maar dit keer over de sterrekindertjes.

(De afbeelding is niet de omslag van het boek, maar een illustratie eruit. Ik vond geen goede afbeeldingen van de omslag, daarmee.)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen