vrijdag 27 januari 2012

Asturias

Vandaag een stuk muziek in Battle Of The Songs waar ik zelf al een hele tijd mee bezig ben: Asturias. Eerst speelde ik een variatie op het eerste deel, maar nu speel ik het hele stuk. Ik ga het waarschijnlijk spelen bij mijn D-examen (hoogste graad in muziek), en ga het zeker weten op de cd zetten die ik in de nabije toekomst zal gaan opnemen.

Maar terug waar het om draait: de video's. Ik zet hier John Williams en Ana Vidovic tegenover elkaar, omdat ik door hen het stuk ben gaan spelen, maar -belangrijker nog- het stuk beter ben gaan begrijpen. Hun manier van spelen is zeer verschillend, terwijl ze precies hetzelfde stuk spelen.


Als eerste John Williams in een oude opname in een of andere kerk(?). Williams' manier van spelen is heel traditioneel, hij speelt wat er in de noten staat. Mooi, dat zeker, maar weinig vernieuwend. Hoeft ook niet, hij behoort tot de beste gitaristen ter wereld!



Dit is Ana Vidovic, veel jonger dan Williams en ook vernieuwender in haar spel. Haar versie is vuriger, agressiever, sneller. Mooier? Niet dat ik kan zeggen, het is anders, moderner misschien.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wie ik het beste vind; beide versies zijn prachtig. Laat dus reacties achter, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen