dinsdag 22 november 2011

Katja Kabanova

Mijn eerste bericht op dit blog! Maar voordat ik ga beginnen over al mijn plannen over dit blog, ga ik maar naar waar ik het over wilde hebben: Katja Kabanova (gecomponeerd door Leoš Janáček).

foto: Morten de Boer

Ik ben zaterdag naar de première geweest, en wat was 'ie mooi! Geregisseerd door Harry Kupfer, een zeer bekende (en eigenzinnige) operaregisseur.

De opera gaat over het leven van Katja Kabanova, die getrouwd is met Tichon; een man die wordt gedomineerd door zijn moeder Kabanicha. Katja wordt verliefd op Boris, die bij zijn oom, een koopman, inwoont.
Ze biecht alles op aan Varvara, een pleegdochter van Kabanicha, die zelf verliefd is op de leraar Kudrjás. Varvara regelt een afspraakje voor Katja met Boris als haar man op zakenreis is.
Katja kan uiteindelijk de druk van haar verhouding en de tirannie van haar schoonmoeder niet meer aan, en springt in de rivier.

Het decor was prachtig vormgegeven. Alles was bedekt met een soortement modder, die het troosteloze van de situatie alleen maar benadrukt. Harry Kupfer heeft de belofte van zijn reputatie echt waargemaakt.

foto: Morten de Boer
Als je de kans hebt, moet je 'm zeker gaan bekijken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten