woensdag 23 november 2011

In de ban van de ring

Net uitgelezen! En wat een boek... Een ding is zeker: je moet je vooral de tijd nemen om hieraan te beginnen. Tolkien schrijft namelijk prachtig, maar is alleen te volgen met een ruime portie aandacht en concentratie.

Het boek is eigenlijk te lang en te complex voor een fatsoenlijke samenvatting, dus eentje geven kan ik niet. Maar ik kan wel vertellen waar het boek over gaat: het gaat over de reis van Frodo en zijn vrienden met als doel de Ring te vernietigen in het vuur waaruit hij -de Ring- geschapen is, om zo groot onheil af te wenden. (Als je het boek hebt gelezen of de film hebt gezien, weet je waarschijnlijk wel waar ik het over heb. Veel beter kan ik het ook niet verwoorden.)



Ik heb het boek al een keer eerder gelezen, maar toen had ik een soort deadline waaraan ik me moest houden (ik ging namelijk op vakantie, en een enorm dik boek dat bijna uit is, is ook niet alles als je gaat vliegen). Dus heb ik eigenlijk de schoonheid van het verhaal gemist.

Deze keer heb ik het anders aangepakt. Ik probeerde het boek in delen te lezen, dus eerst deel 1, dan een ander boek lezen (About a boy van Nick Hornby), dan deel 2, daarna een ander boek, en dan deel 3. (Niet dat ik me aan deze planning heb gehouden, delen 2 en 3 heb ik aan één stuk door gelezen.) En vooral iedere dag een paar bladzijden lezen, in volle concentratie.

Dus nu is het boek uit, en moet ik afkicken; het begon namelijk redelijk verslavend te worden. Maar eerst nog de films bekijken! Oh, was het maar alvast kerstvakantie...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen